Autentificare


Conectare cu Facebook
cont nou?
parola uitata?

S.8 Definitii, actiuni cheie, instrumente, provocari

Scris de: REPER21



Ce este cultura? Ansamblul trasaturilor intelectuale, afective si materiale care caracterizeaza o comunitate. Acestea se manifesta in literele, artele, credintele si traditiile, normele morale, stilurile de viata, modelele de actiune, deprinderile pe care oamenii le dobandesc pentru ca sunt membri ai comunitatii lor. Pentru fiecare, propria cultura constituie “atelierul” in care isi construieste perceptiile, aspiratiile, identitatea!

Valorile culturale sunt ceea ce fiecare grup cultural apreciaza, considera a fi “normal”, doreste sa obtina, recomanda altora, isi propune ca ideal…

Adevar dincoace de Pirinei, eroare dincolo. Aforismul lui Pascal reflecta relativitatea valorilor atunci cand oamenii apartin unor orizonturi culturale diferite.

 

Sa clarificam principiile!

Multiculturalismul evidentiaza mai ales diferentele culturale, ceea ce incurajeaza fiecare grup cultural sa se inchida in tabara sa. Sloganul multiculturalismului este “dreptul la diferenta”!

Interculturalitate recunoaste diferentele, insa urmareste totodata identificarea unui trunchi de valori comune capabile sa conduca spre deschiderea, una spre cealalta, a culturilor coexistente. Ea vizeaza “unitatea in diversitate”!

Concret, interculturalitatea se realizeaza prin comunicare. Iata rostul dialogului intercultural!

 

Care este miza?

Managementul intercultural! Realizati un proiect in care sunt implicate persoane de diferite culturi? Atunci gestionati “relatiile culturale”! Nu le lasati sa se desfasoare spontan, pentru ca ele va pot transforma proiectulul intr-un context romanesc plin de exotism si aventura...

 

 

Ce daca aveti o organizatie mica? Astazi puteti realiza proiecte la nivel european si chiar international. Deschiderea frontierelor si dezvoltarea mijloacelor de informare si comunicare va permit sa reuniti in timp real in jurul aceluiasi proiect persoane de culturi foarte diferite. Dar ce solutii aveti pentru pilotarea  diversitatii?

 

» Recrutati in echipa de proiect persoane cu competente interculturale! Stiti ca urmeaza sa lucrati intr-un context de diversitate? Atunci tineti cont de acest lucru inca din faza de recrutare a echipei! Alegeti-va colaboratori carora le sunt familiare si alte referinte culturale decat cele proprii si, mai mult decat atat, care arata sensibilitate si au aptitudini emotionale pentru a relationa cu persoane de culturi diferite.

» Realizati un program de sensibilizare cu privire la aspectele de diversitate pentru partenerili si beneficiarii proiectului.

» Promovati valorile comune! Respectul, autonomia, securitatea, echitatea etc. –  exista o serie de valori care pot fi imbratisate de catre toata lumea, fiindca ele nu sunt “problematice” pentru nicio traditie culturala. Incurajati-va deci colaboratorii sa comunice cu privire la aceste valori, punand in evidenta modul in care ele sunt intelese si asumate in cadrul propriei culturi. Si iata lansat dialogul intercultural!

 

» Facilitati dialogul intercultural utilizand mijloace specifice. Organizati dezbateri intre echipa voastra si partenerii vostri straini, distribuiti materiale privind culturile locale, realizati intalniri in mijlocul comunitatilor, participati la sarbatorile celorlalte grupuri culturale, desfasurati team building-uri comune (fotografie, bucatarie, teatru)! Aceste mijloace sunt cu atat mai necesare cu cat colaboratorii, partenerii sau beneficiarii vostri provin din contexte foarte diferite – alte continente, tari europene, minoritati nationale, comunitati rurale etc.

» La inceputul proiectului, difuzati un comunicat al managerului referitor la angajamentul echipei de proiect in asigurarea dialogului intercultural si, mai larg, in favoarea diversitatii. In raportul final, dedicati capitol specific rezultatelor obtinute in urma acestui angajament.

 


» Analiza factorilor de diferentiere. Acestia sunt multipli, insa iata ca exemplu unii relativ recurenti:

- distanta ierarhica (distribuirea puterii intre diferitele nivele). Unele culturi prefera o distanta ierarhica importanta, altele nu (in acest caz, conducatorul este identificat cu organizatia);

- logica gandirii organizationale. De exemplu, anglo-saxonii prefera gandirea inductiva (dinspre observarea lucrurilor particulare catre concluzii generale), in timp ce continentalii (francezii, germanii) au mai ales abordari deductive (dinspre regulile general spre solutiile particulare);

- aversiunea fata de risc. In anumite contexte culturale (urbani, tineri, tari anglo-saxone), aversiunea pentru risc este relativ mai slaba, iar persoanele accepta mai usor lipsa de previzibilitate si de stabilitate;

- religia. Anumite grupuri considera ca oamenii ar trebui sa isi practice credinta in sfera privata; pentru alte grupuri, practicile religioase sunt sociale si trebuie sa le facem loc ca atare in proiectele pe care le realizam (rugaciuni dinaintea meselor, slujba de duminica, prezenta insemnelor religioase in incaperile in care va desfasurati activitatile etc.).

- viziuni secularizate. Chiar daca astazi nu mai au ca suport religiile, anumite conceptii sunt mostenite de la ele. Astfel, in tarile ortodoxe sau in cele musulmane gasim mult fatalism, in timp ce in tarile protestante vom intalni deseori conceptia ca omul poate domina natura.

 

» Evaluarea gradului de educatie interculturala a colaboratorilor vostri:

- educatia monoculturala:  referintele provin doar din cultura de apartenenta, valorile celorlalti sunt vag percepute si pot produce respingere;

- educatia pentru toleranta: valorile celorlalte grupuri culturale sunt cunoscute si suportate, nu apar reactii de respingere;

- educatia pentru respect: referintele altor culturi sunt cunoscute, unele dintre acestea produc admiratie, iar diversitatea este apreciata;

- educatia pentru solidaritate: specificitatile sunt respectate, insa accentul este pus pe valorile comune, mai ales pe cele universale, care asigura egala demnitate a tuturor culturilor.

 

 

Reusiti intotdeauna sa evitati stereotipurile si prejudecatile – referitoare la femei, minoritati etnice, regiuni, popoare straine? Sau, atunci cand ele sunt exprimate de colaboratorii vostri, reusiti sa le deconstruiti?

Reusiti sa transformati diversitatea culturala intr-o resursa pretioasa pentru proiectul vostru? Datorita eterogenitatii sale, o echipa interculturala poate sa aiba o contributie mai larga si sa produca idei mai multe si mai bune decat o echipa omogena cultural. Puteti confirma acest lucru?

In ce masura echipa voastra de proiect reflecta diversitatea societatii romanesti (minoritati etnice, diferite generatii si clase sociale, barbati si femei, origini rurale si urbane)?






Termeni si Conditii    Contact

Reper 21


Un proiect al Asociatiei REPER21 © 2010

License

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a
Creative Commons Attribution 4.0 International license.

Gazduit de HostX.ro