Autentificare


Conectare cu Facebook
cont nou?
parola uitata?

S.3 Definitii, actiuni cheie, instrumente, provocari

Scris de: REPER21



Sanatatea. Stricto sensu inseamna “absenta bolii”, insa aceasta nu poate fi decat obiectiv minimal. O abordare responsabila trebuie sa vizeze mai departe, spre “starea de bine”. Dar atentie ca este un construct mai complex, pentru care trebuie  imbinate armonios elemente fizice, mentale si psihosociale.

Securitatea. Sunt masurile luate pentru reducerea riscurilor si punerea la adapost a sanatatii echipei de proiect si a beneficiarilor.

Ce este riscul? Combinatia intre probabilitatea si gravitatea unui accident sau a unei imbolnaviri, aparute ca rezultat al expunerii la un pericol – adica la orice lucru sau situatie care poate cauza o vatamare, produce un accident sau o imbolnavire.

 

Care este miza?

Reducerea riscurilor! Cand realizati o campanie pe teren, excursie pe munte, conferinta sau festival, evaluati si reduceti riscurile potentiale pentru membrii echipei, voluntari si public.

Managerul responsabil nu ignora riscurile,  insa atentie! Nici nu le cauta! Nu adopta „politica strutului” in ceea ce priveste gestionarea riscurilor potentiale, dar nici nu isi transforma proiectul intr-o „aventura”. Evita deci sa ofere echipei, volunarilor sau beneficiarilor sai pericole si „adrenalina”!

 

 

Ca sanatatea e “cea mai importanta”, iata o parere care pare sa faca unanimitatea. Insa doar o minoritate a managerilor se preocupa sa asigure conditiile de securitate corespunzatoare. Fiti un exemplu si elaborati un Plan de management al riscurilor pentru proiectul vostru! Urmati cele cinci etape (propuse de Agentia Europeana pentru Sanatate si Securitate in Munca):

 

» Colectati informatiile! Stabiliti, pe de-o parte, ce informatii se colecteaza si, pe de alta parte, cum trebuie colectate acestea.

Cine lucreaza in proiect? Sunt persoane care pot fi mai grav afectate de pericol (femei insarcinate,, persoane cu disabilitati)? Luati in considerare furnizori, vizitatorii? Ce sarcini de munca se realizeaza? Ce fel de echipamente sau materiale sunt utilizate? Au fost inregistrate in trecut accidente sau boli? Va colectati informatiile analizand standardele existente? Dar datele tehnice (procedee, instructiuni)? Examinati contextul activitatilor? Organizati discutii cu angajatii, voluntarii si partenerii? Consultati expertii externi?

» Identificati pericolele! Realizati impreuna cu echipa de proiect, voluntarii si partenerii o “lista de control a pericolelor”.

Fiecare va introduce in lista pericolele pe care le considera posibile: instalatii si echipamente, autovehicule si masini, scule, suprafete, materiale fierbinti sau reci; activitati la inaltime, in padure, suprafete denivelate, alunecoase, spatii incendiabile, inundabile, substante chimice, deseuri toxice; zgomot, vibratii; radiatii solare, campuri electromagnetice, temperatura ridicata sau scazuta, ridicarea si transportul de greutati, pozitii defectuoase, virusi, paraziti, mucegai, bacterii, stres, hartuire, violenta etc.

 

» Evaluati riscurile generate de pericole! Evaluati riscul aferent unui pericol tinand cont de probabilitatea si de gravitatea vatamarii pe care o poate produce.

Evaluati participativ, pentru fiecare pericol identificat, daca probabilitatea sa se intample este mare, medie sau mica si daca vatamarea provocata ar si grava, moderata sau superficiala. Cele mai mari riscuri sunt cele care imbina o probabilitate mare cu o vatamare grava. Cele mai mici sunt cele cu o probabilitate mica si o vatamare superficiala. Construiti un tablou cu doua intrari pentru a avea sub ochi toate combinatiile intermediare.

» Planificati actiunile de eliminare sau reducere a riscurilor! Ele trebuie sa tina cont de “marimea” riscurilor evaluate.

Actiunile sunt urgente atunci cand riscul este mare.  Iata, de exemplu, eliminati mai intai riscurile legale! Controalele sunt dese (probabilitate mare) si amenzile usturatoare (vatamare mare). Totodata planificati actiuni esalonate pentru reducerea sau eliminarea  riscurilor medii. Pentru riscurile mici, planificati actiuni care le vor mentine la acelasi nivel.

 

» Elaborati un tablou de bord. Il veti folosi in faza de implementare a actiunilor de reducere si eliminare a riscurilor.

Informatiile cuprinse in coloanele tabloului de bord sunt, in coloane: 1) lista pericolelor, 2) persoanele care le-au identificat si participat la evaluare, 3) evaluarile aferente fiecaruia, 4) actiunile de eliminare si reducere planificate, 5), responsabilii, 6) detatii privind implementarea (modalitati de masurare, surse de verificare) si 7) gradul de realizare.

 


» Incheiati asigurari de sanatate individuale sau colective. Luati in considerare angajatii, dar si voluntarii sau beneficiarii. Sa nu le neglijati nici pe cele prevazute pentru situatii speciale, precum calatoriile in afara tarii!

» Computerul? Sunteti cu siguranta “fani”. Pentru ca prietenia sa fie durabila, el nu trebuie sa va procure oboseala vizuala, ameteli sau dureri de spate. Asa ca organizati-va un spatiu de lucru ergonomic. Utilizati un scaun bun, mobilier reglabil, un spatiu suficient de larg, ecran de protectie, o lumina adecvata. Si sa nu uitam, faceti pauze frecvente!

 

» Orarul de lucru …versus “orarele atipice”. Aveti dreptate, noi ONG-istii suntem motivati! Demonstram acest lucru cand muncim fara program, pentru ca stam la ‘’posturi’’ cat e nevoie. Dar organismul uman este facut astfel ca trebuie sa aiba o activitate maxima pe timpul zilei si minima pe timp de noapte. Orice perturbare a ritmului biologic se poate manifesta prin probleme de somn, lipsa de concentrare, accidente rutiere, stres, afectiuni digestive, depresie…

 

» Organizatori de evenimente, fiti vigilenti!

Conferintele sau festivalurile pe care le realizati presupun responsabilitatea voastra fata de echipa de voluntari si publicul participant. Luati-va masuri de precautie si incheiati parteneriate cu serviciile de urgenta: Ambulanta, Pompieri, Politie!

Inca o intrebare, d-le manager! Spuneti drept, aveti o trusa de prim ajutor la sediul vostru? Nu ar trebui sa lipseasca!

 


Respectati Codul Muncii! Nu-i de joaca, acesta prevede obligatii clare pentru angajator in domeniul sanatatii si securitatii. Iata cateva exemple:

Art. 175: Angajatorul are obligatia sa asigure securitatea si sanatatea salariatilor in toate aspectele legate de munca.

Art. 180: Instruirea angajatilor in domeniul securitatii si sanatatii in munca:

(1) Angajatorul are obligatia sa organizeze instruirea angajatilor sai in domeniul securitatii si sanatatii in munca.

(2) Instruirea se realizeaza periodic (…).

(3) Instruirea prevazuta la alin. (2) se realizeaza obligatoriu in cazul noilor angajati, al celor care isi schimba locul de munca sau felul muncii si al celor care isi reiau activitatea dupa o intrerupere mai mare de 6 luni.

Art. 186: Angajatorii au obligatia sa asigure accesul salariatilor la serviciul medical de medicina a muncii






Termeni si Conditii    Contact

Reper 21


Un proiect al Asociatiei REPER21 © 2010

License

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a
Creative Commons Attribution 4.0 International license.

Gazduit de HostX.ro