Autentificare


Conectare cu Facebook
cont nou?
parola uitata?

Management de mediu in cadrul unei organizatii

Scris de: REPER21


Prin consumul de resurse naturale (apa, aer, energie, biodiversitate), prin deseurile generate, prin interactiunea cu habitatele naturale etc., activitatile unei organizatii au invariabil un impact asupra mediului inconjurator.

Amploarea acestuia este determinata de marimea organizatiei si domeniul sau de activitate. In aceste situatii, un management eficient al impactului asupra mediului inconjurator din partea ONG-urilor trebuie sa devina o preocupare cel putin la fel de importanta ca si in cazul firmelor si altor actori socio-economici.

Problemele legate de degradarea situatiei mediului inconjurator s-au amplificat semnificativ in ultimele decenii : poluarea apelor terestre si subterane, reducerea cantitatii de apa potabila disponibila, reducerea biodiversitatii, emisiile de gaze cu efect de sera in atmosfera au ajuns la un nivel care pun in pericol viata pe pamant. Pe masura ce populatia lumii va creste iar tarile in dezvoltare se vor apropia de niveluri asemanatoare celor dezvoltate, problemele de mediu se vor accentua. Responsabilitatea individului si a organizatiei pentru protectia mediului inconjurator este o pre-conditie pentru supravietuirea si bunastarea omenirii si ar trebui promovata prin politici si instrumente specifice.

Organizatiile societatii civile au devenit in ultimele decenii un actor economic important, prin consumul de resurse naturale, umane si financiare. Consumul de resurse naturale poate fi in unele cazuri semnificativ, mai ales in cazul organizarii unor evenimente cu un public larg sau al desfasurarii de proiecte in parteneriat transnational.

Pentru minimizarea impactului pe care il au asupra mediului, in functie de natura si amploarea activitatilor pe care le desfasoara, ONG-urile pot folosi o varietate de instrumente, precum :

  • Campanii de informare si sensibilizare. Acestea pot avea loc atat in interiorul organizatiei, pentru a sensibiliza voluntarii si personalul angajat referitor la masurile pe care fiecare le poate adopta pentru reducerea impactului asupra mediului inconjurator (consumul eficient de apa si energie, reducerea cantitatii de hartie folosita etc), cat si in exterior, catre partile interesate ale organizatiei ;
  • Achizitii de produse si servicii verzi. Produsele eco-etichetate, precum hartie, pixuri, mape, cartoane, becuri, produse de curatire etc si echipamentele eco-eficiente, devin din ce in ce mai des intalnite pe piata romaneasca (in special in supermarketuri), avand in multe cazuri preturi comparabile cu cele ale produselor traditionale. In achizitiile pe care le realizeaza – mai ales in cadrul proiectelor europene unde in cele mai multe cazuri este nevoie de proceduri de achizitie publica – organizatiile pot include criterii ecologice in caietul de sarcini ale produselor pe care doresc sa le achizitioneze (sau referiri la eco-labeluri ), legile in vigoare permitand acest lucru;
  • Analiza impactului asupra mediului inconjurator. Impactul asupra mediului inconjurator se cuantifica prin diverse metodologii si include : emisiile in aer de poluanti (mercur, componenti organici volatili, oxizi de sulf, oxizi de nitrogen, CO2), impactul produs de deversarile de materii poluante in apa si de managementul deseurilor generat de organizatie, consumul curent de apa etc. Inainte de a demara un proiect sau activitate, o organizatie ar trebui sa includa in procesul de decizie si cuantificarea impactului asupra mediului inconjurator al respectivului proiect/activitati si sa isi aleaga strategia de proiect astfel incat respectivul impact sa fie minimizat ;
  • Neutralitatea din punct de vedere al GES, prin folosirea si incurajarea de programe ce propun compensarea emisiilor de GES (in Romania in special companiile aeriene ofera astfel de servicii la preturi rezonabile), captarea si stocarea carbonului etc ;
  • Abordarea ciclului de viata al unui bun, serviciu sau proiect. Atunci cand analizeaza impactul de mediu al unui bun, serviciu sau proiect si masurile pentru reducerea acestuia, eforturile trebuie concentrate asupra tuturor etapelor din ciclul de viata, incepand de la impactul asupra mediului al procedeelor de extractie (in cazul unui bun/serviciu) si al etapei de planificare (in cazul unui proiect), pana la etapa de deseuri, respectiv de evaluare si follow up a proiectului;
  • Folosirea sistemelor produs-serviciu. In activitatile curente sau in proiectele pe care le implementeaza, o organizatie ar trebui sa foloseasca atunci cand sunt disponibile pe piata servicii de inchiriere de produse, punere in comun de resurse, car/bike sharing etc, pentru a evita consumul de resurse generat de bunurile folosite ocazional;
  • Actiuni pentru protectia biodiversitatii si crearea de valoare adaugata economica din protectia ecosistemelor;
  • Implementarea unor sisteme pentru managementul de mediu. Sistemul de management de mediu reprezinta cel mai complex instrument prin care ONG-urile, in special cele care au un impact puternic asupra mediului prin amploarea si natura activitatilor, isi pot planifica, documenta, evalua si imbunatati performantele de mediu. Cele mai cunoscute standarde in acest domeniu sunt EMAS si ISO 14001.





Termeni si Conditii    Contact

Reper 21


Un proiect al Asociatiei REPER21 © 2010

License

Except where otherwise noted, content on this site is licensed under a
Creative Commons Attribution 4.0 International license.

Gazduit de HostX.ro